
Konflikthantering
Du är som chef och ledare nyckelperson för verksamheten. Chefens viktigaste uppgift är att skapa resultat genom att ta tillvara potentialen hos varje medarbetare. Finns inte öppenheten i arbetsgruppen eller modet hos den enskilde medarbetaren att vara ärlig så är en kartläggning mycket konstruktivt. Insats i syfte att undersöka varje medarbetares förväntningar, rädslor etc.
Hej! Eva heter jag, jobbar som första linjens chef och hörde av en kollega att du haft uppdrag i vår organisation tidigare.
Jag ansvarar för 6 arbetslag, sammanlagt 20 personer och har på ett flertal olika sätt försökt motivera medarbetarna till att ta större ansvar, ta egna initiativ, och att tänka lite mer positivt. Jag har skickat dom på olika föreläsningar i ämnet ” att tänka positivt” men jag tycker inte att något har hänt. Jag har funderat på om det är mig det är fel på...
Det låter som om en kartläggning kan vara en lämplig insats. När du berättar, så känns det som det kan finnas interna hinder för medarbetarna i gruppen att vara öppna och ärliga mot varandra.
Det skulle i så fall innebära att jag möter varje medarbetare i ett enskilt samtal med strukturerade frågeställningar. Jag sammanställer materialet för att sedan redovisa en sammanfattning för arbetsgruppen.
Jag fick möjlighet att genomföra en kartläggning i de 6 arbetslagen. Det fanns en öppenhet i samtalen som resulterade i ett konstruktivt material som vi tillsammans kunde analysera och arbeta vidare utifrån. De 6 arbetslagen hade ett flertal gemensamma problem som medarbetarna tillsammans med chefen kunde arbeta vidare med. Relationerna har mognat och de kan idag på ett öppet sätt föra konstruktiva samtal.